Zakendoen met Frankrijk; zakendoen in Frankrijk; zakendoen met Franse bedrijven

Zakendoen met Frankrijk, zakendoen in Frankrijk, zakendoen met Franse bedrijven

Zakendoen met Frankrijk vraagt langere adem, kennis van de zakencultuur en kennis van de Franse omgangsvormen. Als u daarover beschikt of u weet die kennis en ervaring in huis te halen, dan staat niets uw zakelijke succes in de weg!

Najete levert bedrijven de benodigde kennis en ervaring. Als geboren en getogen Française kent zij het Franse zakenmetier. Maar ook de Nederlandse zakenwereld: Najete spreekt vloeiend Nederlands en beschikt ook over ruime ervaring in het Nederlandse bedrijfsleven, zowel op het gebied van import als export.

Steeds meer Hollandse bedrijven slagen erin om in Frankrijk succesvol zaken te doen. Zelfs oer-Hollandse bedrijven, zoals een kaasfabrikant en de Hema, AH, Gypsys etc. Anderen zoals ING deden het op eigen houtje en daar liep het minder goed mee af. Voorbeelden en meer informatie over zakendoen met Franse bedrijven in dit whitepaper.

Zakendoen met Franse bedrijven

Vul even uw voornaam en emailadres in zodat wij uw whitepaper naar u kunnen verzenden.





Privacy Policy

Nadat u op de verzendknop heeft geklikt ontvangt u een bevestiging in uw mailbox. Geen bericht? Kijk dan even in uw spambox en markeer ons adres als veilig. Na uw bevestiging ontvangt u de gevraagde informatie in uw mailbox.



Zakendoen met Frankrijk; enkele succesvolle voorbeelden

Boska Holland

Succesvol zakendoen met Frankrijk dank zij deskundige ondersteuningBoska Holland is een familiebedrijf dat kaasproducten ontwikkelt. Boska is sinds 1896 gevestigd in Bodegraven.

Boska heeft voor elke liefhebber wel een kaasgereedschap of -accessoire in huis en weet daarmee zelfs de Franse kaasmarkt te verrijken.

In Frankrijk, waar men een stukje stokbrood bij kaas eet en niet een plakje kaas op de boterham legt.

Hema

Nederlanders weten sinds 1926 de Hema te vinden voor dagelijkse benodigdheden. Velen van ons lopen de Hema binnen voor zaken zoals keukengerei en ondergoed, maar ook voor wijn of voor kantoorartikelen.

De Hema weet nu ook de Franse markt te veroveren. Dat vraagt enkele aanpassingen. In Nederland kijken we er niet van op als de beha’s vlak bij de Hema-worst en andere etenswaren hangen.

In Frankrijk zou zo’n uitstalling al snel een bazaar heten en dat associëren de Fransen met een ‘cash en carry’-winkel, een uitstraling die de Hema niet wenst.

Nederlandse bedrijven zijn uitstekende zakenpartners voor Franse bedrijven

De Nederlandse bedrijfscultuur is in feite een mengeling van internationale culturen. Dat vindt zijn oorzaak in onze geschiedenis. Traditioneel zijn we een internationale handelsnatie.

Dat maakt dat zakendoen met Frankrijk voor ons meer voor de hand ligt dan voor bijvoorbeeld Duitse bedrijven, die traditioneel veel meer op de interne Duitse markt zijn gericht.

Enkele verschillen om in de gaten te houden wanneer u zaken doet met Frankrijk

Voor ons Nederlanders is het goed om te bedenken dat er verschillen zijn als we zakendoen met Frankrijk. Zo is voor een typisch Frans bedrijf het respect voor hiërarchie groter dan bij ons.

Dat verschil zie je ook terug in de markt. Waar we in Nederland snel op gelijk niveau samenwerken, is het in Frankrijk gebruikelijk dat een leverancier zich onderdanig opstelt richting klant.

Dit geldt voor traditionele, conventionele bedrijven en voor grote ketens. Sowieso is het devies: ken de hiërarchie binnen de organisatie waarmee u zaken doet of wilt doen … weet met wie u in gesprek bent. Afspraken maken om te oriënteren is heel gebruikelijk, maar iemand die met u afspreekt hoeft voor u niet de juiste persoon te zijn (een beslisser).

Verwacht u tot besluiten te komen, weet dan zeker dat u met een beslisser in gesprek bent. Als u de hiërarchie heeft verkend, komt u beter beslagen ten ijs.

Nog enkele aandachtspunten voor het zakendoen met Frankrijk

De vergadercultuur in Frankrijk is anders dan wat wij gewend zijn. In tegenstelling tot de Fransen delen wij in Nederland onze mening en dat is het. Voor een Fransman lijkt dat alsof we iedere echte discussie vermijden.

Fransen discussiëren graag, gaan door tot in details. En nemen ook de tijd hiervoor. Zeker in de beginfase zal de eerste vergadering er zijn om informatie te verzamelen. Om elkaar te leren kennen. En (vaak) niet om tot besluiten te komen, dit komt bij een volgend contact.

Weet ook dat wat wij in Nederland direct vinden, in Frankrijk als bot tot onbeschoft ervaren wordt. In een te vroeg stadium de order willen laten tekenen, werkt in uw nadeel. Wees geduldig en laat die vergadercultuur in uw voordeel werken.

Nog een aandachtspunt dat maar al te vaak onderschat wordt: het belang van relatieonderhoud. Het is algemeen bekend dat Fransen veel tijd en energie besteden aan relatie-opbouw. Ook al gaat het om een zakelijke overeenkomst, de mensen maken het verschil.

In Nederland gaan we daar sneller aan voorbij. Vaak vinden we het vervelend, die lange lunches, de aandacht die je ze moet geven. In Nederland worden de zaken zeer pragmatisch bekeken, maar we weten ook dat de gunfactor persoonsgebonden is.

Vooraf aan een samenwerking wil een Fransman een beeld hebben van u als persoon (vanuit uw functie). Hij vraagt zich af: Vind ik je aardig? Ben je betrouwbaar? Ben je in lijn met mijn normen en waarden? Kan ik je beïnvloeden? ...

ING onderschatte dit laatste punt en werd daar op een vervelende manier mee geconfronteerd. U leest daar alles over in dit whitepaper.

 

Zakendoen met Frankrijk, reken niet op koffie!

Op bezoek bij een Franse klant? Reken niet op koffie. Er wordt veel tijd en aandacht aan lunches en diners besteed, tot ergernis van Nederlanders, maar daarbuiten is het niet de cultuur om op kantoor tijdens vergaderingen met externen koffie te leuten. U kunt wel om water vragen.

On parle français of mag het ook in het Engels? Steeds meer, maar in onze ogen nog te weinig, spreken Fransen Engels. Daar waar u wel de Engelse taal machtig bent en zij niet, is de vraag of het niet verstandiger is om de gesprekken in het Frans te voeren.

Ook de impact van niet de taal van de klant spreken, wordt vaak onderschat. Overweeg om u door een locuteur natif (een moedertaalspreker) te laten vergezellen. Het rendement op die investering is vaak opzienbarend.
-
Najete M'Bata

 

Zakendoen met Frankrijk eenvoudiger maken met Najete

Najete, uw steun en toeverlaat bij zakendoen met Franse bedrijvenAnders dan u op andere websites aantreft, vindt u bij ons niet een lijstje met tien obligate tips voor succesvol zakendoen in Frankrijk. Succesvol zakendoen met Frankrijk is eenvoudig als je het metier kent, maar niet zo eenvoudig dat u er met tien obligatie tips een start mee kunt maken.

De Franse manier van zakendoen is nu eenmaal anders dan wij gewend zijn en daarom heeft u een business coach nodig die weet hoe het werkt, door de wol geverfd is en die de taal als moedertaal spreekt. Dat is de rol van Najete M’Bata.

Najete helpt organisaties om de zakelijke cultuurkloof te overwinnen in commerciële relaties en gaat verder. Ze werkt mee aan het opbouwen van een daadwerkelijk succesvolle samenwerking.

Najete denkt zoals de Fransen en ze begrijpt onze Nederlandse manier van zakendoen. Daarom woont Najete vaak handelsvergaderingen bij, zodat de communicatie soepeler verloopt en resultaten geboekt worden.

Meer informatie over zakendoen met Frankrijk In ons whitepaper leest u meer achtergrondinformatie over zakendoen met andere culturen in het algemeen en zakendoen met Frankrijk meer specifiek.

Inclusief voorbeelden van Nederlandse bedrijven die hierin succesvol zijn en zij die faalden. Najete benoemt hierbij de succes- en de faalfactoren. Najete beschrijft in dit whitepaper ook de twee zespuntenlijsten die zij hanteert en die belangrijk zijn bij (internationaal) zakendoen.

Eén lijstje met aandachtspunten voor cultuur en één over het ‘slaan van de brug’.

Voorbeelden en meer informatie over zakendoen met Franse bedrijven aanvragen.