Inhoudsopgave

 

Meer Omzet in het MKB

Meer Klanten en Minder Administratieve rompslomp

Meer omzet in het MKB wie wil dat niet? Maar uit onderzoek blijkt dat administratieve lasten en gebrekkige marketing de grootste uitdagingen vormen voor veel MKB’ers.

Meer Omzet in het MKB

Ahmed, directeur van een hoveniersbedrijf, is zich zeer bewust van die uitdagingen. Tot voor kort ervaart hij dagelijks de rompslomp van het managen van zijn relaties en klanten.

De post-it velletjes met notities en acties op zijn bureau zijn de stille getuigen. Hij heeft zijn boekhouding uitbesteed. De facturen maakt hij handmatig en verzendt deze per post.

De verzonden facturen, btw-bonnen en bankafschriften geeft hij elke drie maanden aan zijn boekhouder die voor hem de btw-aangifte doet.Daarnaast verzorgt de boekhouder de salarisadministratie en belastingaangifte.

Ik besprak met hem: “Hoe zou je het vinden als:

  • Het handmatige administratieve werk flink zou afnemen;

  • Je afspraken en offertes beter zouden zijn vastgelegd en makkelijker opgevolgd konden worden;

  • Je kon beschikken over een geautomatiseerd klantproces voor het opvolgen van klantsignalen. Van offerte tot en met factuur;

  • Je meer tijd kreeg voor marketing en verkoopacties.

  • Je eenvoudig toe te passen hulpmiddelen kreeg voor marketingacties?

 

Op zoek naar minder administratie, lagere kosten en veel effectieve klantopvolging (meer omzet)

Ahmed had hier wel oren naar en vroeg ons hem te helpen met een oplossing die effectievere klantrelaties mogelijk maakt en minder administratief gedoe geeft.

Ook is hij huiverig voor complexe IT-oplossingen die moeilijk te bedienen zijn en die hem afhankelijk maken van een (duur) IT-bedrijf.

Tot voor enkele jaren was dat geen gemakkelijke opgave. Er worden vanuit de wereld van ICT verschillende totaaloplossingen aangeboden.

De grote CRM-systemen vormen voor een MKB-organisatie zoals dat van Ahmed echter een veel te grote investering in licentiekosten, implementatiekosten en systeemonderhoud.

Die systemen bieden ook teveel mogelijkheden voor het MKB. Je betaalt dus voor een uitgebreide functionaliteit die je vervolgens nooit gebruikt. Die oplossingen zijn interessant voor Unilever of andere grote organisaties. Maar die oplossingen zijn onbetaalbaar voor het MKB.

Er waren daarnaast veel (kleine) leveranciers met deeloplossingen op de markt (CRM, mailingen, website, financieel, documenten, servicetickets etc.). Het probleem daarvan is dat die versnipperde benadering veel beheer vraagt, fout gevoelig is (omdat het losse databestanden zijn) en samen ook hoge beheerkosten genereren.

Ze maken je afhankelijk van je IT leverancier.


 

Meer omzet in het MKB dankzij automatisering kan dat?

Waar moet een oplossing die meer omzet in het MKB en minder administratieve rompslomp beloofd aan voldoen?

Meer omzet in het MKB dank zij automatisering

 

Tot voor enkele jaren waren er nauwelijks betaalbare en effectief werkende oplossingen die geschikt zijn voor het MKB.

Onze ervaring leert dat de administratieve kosten bij MKB organisaties substantieel zijn en dat omzetkansen blijven liggen als gevolg van onvoldoende klantsignaalopvolging.

Kortom er is sprake van verspilling en gemiste kansen. Automatisering van de bedrijfsvoering kan helpen die verspilling uit te bannen en kansen te benutten.

Maar voor het MKB moet dat wel automatisering zijn zonder gedoe en zonder hoge ICT kosten. Gemak, toegankelijkheid en control zijn andere criteria. Ook een eenvoudige en soepel functionerende conversie (omzetting van ‘handmatige’ administraties naar het nieuwe programma) en gebruiksgemak zijn harde criteria.

Meer omzet in het MKB en minder administratie

Vandaag de dag hebben we daar een oplossing voor die automatisering eenvoudig maakt. Een Cloud oplossing. Dat betekent voor het MKB geen ICT-investering meer en toch je eigen programma overal en waar je maar wilt beschikbaar via het Internet.

Een oplossing waarbij je elke maand alleen betaalt voor wat je gebruikt en waar je verder geen omkijken naar hebt. Een programma met klantrelatiemanagement functies, facturering en nog een heleboel extra’s.

Het programma is zeer gebruikersvriendelijk. Iedereen die met MS-office overweg kan, kan ook met dit programma werken. Twintig miljoen gebruikers over de gehele wereld werken er al mee.

De service en nazorg op het programma zit goed. Een grote internationale leverancier, met 3500 medewerkers, staat hiervoor garant. De ICT draait in de Cloud (vergelijkbaar met MS Office 365) waardoor je er geen omkijken naar hebt en geen specialisten hoeft in te huren.

Het programma kan op elk moment eenvoudig uitgebreid of ingekrompen worden. Gebruik je volgende maand minder dan betaal je ook minder.

Het programma biedt op dit moment 20 Nederlandstalige modules met allerlei functionaliteiten. Maar meestal heb je er maar een paar van nodig en nogmaals: je betaalt alleen waarvoor je gebruikt.

Intensief testen van de modules en ervaring in de praktijk bij MKB-collega’s geeft ons het goede gevoel dat we een prachtige oplossing hebben voor kleinere organisaties.

Een oplossing die meer omzet in het MKB mogelijk maakt en de administratieve rompsomp drastisch verminderd. Een oplossing voor organisaties die geen duizenden Euro’s aan licenties en implementatie te besteden hebben.

Ahmed heeft met zijn hoveniersbedrijf de uitdaging opgepakt om automatisering van zijn bedrijfsvoering in de praktijk uit te proberen.  


De praktijkervaringen in het MKB

Meer omzet in het MKB en minder administratieve rompslomp, hoe kan dat worden waargemaakt?

Bij Ahmed en zijn hoveniersbedrijf, maar ook bij industriële bedrijven, zakelijke- en financiële dienstverlening, ICT, retail en anderen is de conversie van de huidige administratie naar het nieuwe programma een simpele handeling.

Tijdens de conversie komt vaak naar voren dat in de oude administratie veel gegevens ontbreken of niet actueel zijn. Ook blijkt nogal eens dat er een achterstand is met factuuropmaak en verzending en inning.

Dankzij automatisering van relatie- en klantenbestand krijg je binnen een halve dag een actueel en compleet overzicht van klanten en potentiele nieuwe (herhaal)opdrachten op je scherm.

Met een korte instructie van 2 uur was Ahmed met zijn dochter en de boekhouder in staat de administratie te controleren en naar behoefte in te richten.

Al snel gingen ze nieuwe functies uitproberen. Het programma biedt daarvoor ook een uitgebreide set instructiemateriaal (tekst en video's) waarmee ze moeiteloos aan de slag gingen.

Filteren op klantgroepen, sjablonen voor online aanvragen van informatie, nieuwsbrieven verzenden, documentenbeheer, automatisch factureren etc. Meer omzet in het MKB blijkt voor Ahmed eenvoudig realiseerbaar.

Zijn herhaalopdrachten zijn dankzij de communicatiemogelijkheden die het programma biedt fors gestegen. Meer omzet in het MKB kreeg bij Ahmed ook een praktische uitwerking doordat het programma hem helpt om van incidentele klanten vaste klanten te maken.

Vandaag lopen alle contacten met (potentiële) klanten via de mail. Alle communicatie met klanten, waaronder email, telefoonnotities, acties, facturen wordt geregistreerd bij de klantgegevens.

Via het gratis klantportaal kan de klant zijn gegevens muteren en de offertes en facturen inzien (én betalen) en erover communiceren. Ahmed heeft per klant in één overzicht alle gegevens en contactmomenten.

Met het programma dat we Ahmed leverden is zijn bedrijf in staat tegen lagere kosten een betere dienstverlening vorm te geven.

Meer omzet in het MKB dankzij een automatisering blijkt mogelijk. Zondein Spanje op het strandr dat je ICT in huis hoeft te halen.

Ahmed’s dochter past regelmatig nieuwe functies toe. Functies die helpen de relatie met de klant optimaal te laten verlopen en die meer omzet binnenbrengen.

Het programma is flexibel inzetbaar. Heb je zelf geen tijd en niet zoals Ahmed een dochter die handig is met dit soort werk, dan kun je toch gebruik maken van de voordelen die het programma biedt.

Je kunt dit werk namelijk ook eenvoudig uitbesteden.

Met dit programma houd je zelf toch toegang tot alle informatie. 24 uur per dag en waar je ook bent.

Zelfs op je mobiele telefoon terwijl je in Spanje op het strand ligt.

 

Hoe efficiënt ziet de administratie en het klantencontact in jouw bedrijf eruit?

Hoe staat jouw organisatie ervoor met automatisering van de klantprocessen? Hoeveel tijd en energie en geld besteed je in jouw bedrijf (inclusief de kosten van derden) aan de bedrijfsvoering?

De moeite waard om eens in kaart te brengen. Spreekt meer omzet in het MKB jou aan en reduceer je graag de administratieve rompslomp?

Wij ruimen met plezier tijd in onze agenda voor een nadere kennismaking en toelichting op de mogelijkheden.

Neem voor nadere informatie over meer omzet in het MKB, dankzij de Cloud oplossing voor je bedrijfsvoering, hier even contact op.
-
Heimen de Vries
Slagkracht Management Partner

 

Terug van meer omzet in het MKB en minder administratie naar Slagkracht-Management Gereedschap